Algemeen

U ontvangt uw digitale reisbescheiden per e-mail in de vorm van een PDF-document. Dit PDF-document vervangt zowel de vliegtickets als het accommodatievoucher. Bewaar de reisbescheiden goed en neem dit als print of digitaal mee naar de luchthavens en naar de accommodatie. Als de reis inclusief shuttle-transfer is of als u vervoer van en naar de luchthaven geboekt heeft dan ontvangt u, per mail, wel een aparte vervoersvoucher. Volg de instructies op de transfer/shuttlevoucher op. Bewaar de voucher zorgvuldig en toon deze als daarom gevraagd wordt. Als er geen e-mailadres is, worden de documenten per post verstuurd.

Buiten dat het kind een eigen reisdocument nodig heeft een alleenreizende ouder soms nog diverse andere documenten nodig. Dit speelt bijvoorbeeld bij:

  • Reizen met kinderen van moeders die reizen op hun meisjesachternaam
  • Reizen met kinderen van gescheiden ouders
  • Reizen met kinderen die niet van jou zijn (maar bijv. van een familielid of vrienden)

Alle actuele regels m.b.t. alle benodigde papieren in uw situatie en een standaard verklaring in Nederlands en Engels vind je op de website van de Rijksoverheid. Regel het ruim van tevoren en check het eventueel extra met de ambassade van het land waar je naartoe reist. Ook bij situaties waarbij bovenstaande niet van toepassing is, kan de marechaussee bij twijfel vragen om de juiste verklaringen. We raden u aan deze als alleenreizende ouder te allen tijde mee te nemen.

Boeking

De reisduur wordt gerekend in volle dagen. Dit kan betekenen dat u bijvoorbeeld bij een 8-daagse reis, met een laat vertrek uit Nederland en een vroeg vertrek vanaf de bestemming. maar 6 volle dagen van uw vakantie kunt genieten. Het berekenen in volle dagen is een internationaal gegeven daarnaast is het bijvoorbeeld ook van belang voor uw eventuele reisverzekering. Door het berekenen in volle dagen bent u van deur tot deur verzekerd.
De vluchttijden, routes en vluchtnummers zijn tot op de dag van vertrek onder voorbehoud van wijzigingen. Mochten wij een wijziging ontvangen dan ontvangt u uiteraard bericht van ons. Het is echter van groot belang dat u zelf ook kort voor vertrek uw vlucht controleert op de website van de luchtvaartmaatschappij.
Het kan voorkomen dat u ter plaatse toeristenbelasting en/of ecotax moet betalen. Deze belasting betaald u aan uw accommodatie en maakt geen onderdeel uit van de reisovereenkomst.

Accommodatie

Met het reserveringsnummer, dat op uw reisbescheiden staat onder het kopje Accommodatievoucher, kunt u inchecken bij uw accommodatie. Hotelkamers kunt u tussen 13.00 en 15.00 uur betrekken. De kamer moet u over het algemeen voor 12.00 uur verlaten op de dag van vertrek. Appartementen kunt u, in verband met de schoonmaak, over het algemeen pas in gebruik nemen vanaf 16.00 uur. Op de dag van vertrek moet u het appartement meestal voor 10.00 uur verlaten.
De accommodatiehouder zal bij het inchecken om uw paspoort vragen. Zij moeten namelijk hun gasten identificeren en registreren. Indien de accommodatiehouder een kopie van uw paspoort nodig heeft dan raden wij u aan om uw BSN nummer en uw foto op deze kopie onleesbaar te maken. Schrijf tevens op de kopie de datum en waarvoor deze kopie gemaakt is. Dit om identiteitsfraude te voorkomen. Uiteraard kunt u ook vooraf een kopie van uw paspoort maken of u kunt gebruik maken van de app Kopie ID van de overheid. Met deze app kunt u een foto maken van uw identiteitsbewijs én direct de fraudegevoelige informatie doorstrepen. Deze kopie kunt u vervolgens doorsturen naar de accommodatieverschaffer.
In veel landen is een borgsom gebruikelijk. De hoogte van de borgsom is afhankelijk van het type appartement of vakantiehuisje. Bij jongeren komt het voor dat er een hogere borgsom betaald moet worden of dat de borg tijdens het verblijf verhoogd wordt. Als u weigert de borg of de tussentijdse borgverhoging te betalen dan kan dit leiden tot een gedwongen vertrek uit de accommodatie. De borg geldt als garantie voor eventuele schade aan de accommodatie of de inhoud hiervan. De borg krijgt u weer terug na controle van uw accommodatie. De afhandeling van de borg is een zaak tussen u en de accommodatieverschaffer.
De eindschoonmaak is niet altijd inbegrepen. Hier kunnen ter plaatse dus extra kosten voor berekend worden. Voor beddengoed en handdoeken kan lokaal een kleine toeslag per persoon per dag in rekening gebracht worden. Uiteraard informeren wij u vooraf over deze kosten.
Bij hotels wordt er over het algemeen dagelijks schoongemaakt. In 2* en 3* hotels kan de frequentie lager liggen. Bij appartementen wordt over het algemeen 1 a 2 keer per week schoongemaakt. De normen op het gebied van schoonmaak kunnen in het buitenland anders zijn dan u gewend bent in Nederland. Afhankelijk van de geboekte accommodatie wordt het bedlinnen 1 tot 2 keer per week verschoond. Als het bedlinnen maar één keer per week verschoond wordt, gebeurt dit aan het einde van een week. Als u dus één week in uw accommodatie verblijft, wordt het bedlinnen gedurende de week niet verschoond. In de 2* en 3* hotels en in de appartementen wordt over het algemeen 1 keer per week het bedlinnen verschoond. Handdoeken worden meestal twee- tot driemaal per week verschoond.
Airconditioning en verwarming worden vaak centraal geregeld. Dit geldt voor zowel de hoogte van de temperatuur als voor de tijden dat deze aan staan. Zowel airconditioning als verwarming zijn in deze situaties vaak maar een paar maanden per jaar in werking. Bij appartementen en kleinere hotels is de airconditioning vaak tegen betaling.
Wij raden u sterk aan om een kluisje te nemen en daar uw waardevolle spullen in op te bergen. Kluisjes zijn vaak tegen betaling.
Niet alle kosten zijn standaard inbegrepen. Het kan voorkomen dat er betaald moet worden voor het gebruik van ligstoelen/-bedden of bijbehorende matrasjes, parasols, kluisjes, Wi-Fi, televisie, babybedjes, shuttleservice, (water)sporten, sauna etc. Airconditioning is behalve bij appartementen en hotels van de lagere categorie meestal inbegrepen.
De maaltijden op uw vakantieadres zijn anders van smaak en samenstelling dan in Nederland. Bij half pension zijn het ontbijt en het diner inbegrepen. Bij vol pension is ook de lunch inbegrepen. Als er weinig gasten in het hotel zijn kan het voorkomen dat er een keuzemenu geserveerd wordt in plaats van de gebruikelijke buffetmaaltijden. Als u een hotel met een All Inclusive formule geboekt heeft dan zijn maaltijden, snacks, lokale alcoholische en non alcoholische dranken bij de prijs inbegrepen. De formule geldt vaak tot 23.00 uur. Voor en na dit tijdstip moet u voor uw consumpties betalen. Bij een verblijf met Ultra All Inclusive zijn buiten de maaltijden en snacks de drankjes 24 uur per dag verkrijgbaar. Bij de All Inclusive en Ultra All Inclusive formules ontvangt u het definitieve concept en de tijden waarop het concept van toepassing is bij aankomst in het hotel.
Een eventuele gemiste maaltijd door een late aankomst of een vroeg vertrek wordt niet gerestitueerd. Bij een vroeg vertrek zijn veel hoteliers bereid om een ontbijtpakket te verzorgen. Dit is echter geen verplichting.
Omdat de reizen van SolFly individueel zijn is er geen traditionele reisleiding op uw bestemming en vindt er bijvoorbeeld geen verzameltransfer of welkomstbijeenkomst plaats. U treft om deze reden ook geen informatiemap van ons aan in uw accommodatie. Voor omgevingsinformatie kunt u altijd terecht bij de receptie van uw accommodatie of het lokale toeristenbureau. Daarnaast biedt natuurlijk internet een schat aan informatie. Heeft u liever toch een advies op maat dan kunt u gebruik maken van de lokale service waarmee wij op de bestemming werken. U kunt op ieder moment vrijblijvend contact met hen opnemen. De contactgegevens van de agent op uw bestemming kunt u vinden in de infosheet, die is toegevoegd bij uw reisbescheiden.

1-Persoonskamer: Deze kamer is vaak iets minder van kwaliteit qua grootte, ligging en/of faciliteiten dan een 2-persoonskamer. Dit is helaas een internationaal gegeven.

2/3/4-Persoonskamers: Is er één kamer met drie of vier personen geboekt, dan verblijft u veelal in een 2-persoonskamer waarin een extra bed (opklapbed, bedbank of bijzetbed) is geplaatst. Houdt u er rekening mee dat het comfort van een extra bed veelal minder is dan van de overige bedden. De loop- en leefruimte wordt hierdoor beperkt. Om computertechnische redenen kan er een 3- of 4- persoonskamer op uw voucher staan, terwijl u met 2 personen heeft gereserveerd, dan zult u ter plaatse toch een 2-persoonskamer krijgen

Familiekamers: Deze kan bestaan uit 2 aparte kamers met één ingang, twee naast elkaar gelegen kamers met een tussendeur, één grote ruimte of uit een duplexkamer. De bedden vanaf het derde bed kunnen van mindere kwaliteit zijn zoals bedbanken, bijzetbedden of stapelbedden.

Voordeel/economy/promo kamer: Deze voordelige kamertypes kunnen qua ligging, inrichting en grootte afwijken van de standaardkamers. Tevens kunnen de kamers zonder balkon/terras zijn, zich bevinden in een annex gebouw of het uitzicht kan minder zijn.

Studio/eenkamerappartement: bestaat uit een woon/slaapgedeelte met beperkt ingerichte kitchenette en aparte badkamer.

2-kamerappartement: bestaat uit een woon/slaapkamer (veelal met bedbanken), een slaapkamer, beperkt ingerichte open keuken/kitchenette en een badkamer.

3-kamerappartement: heeft een extra slaapkamer en is verder gelijk aan een 2-kamerappartement.

Een babybedje of peuterbedje dient u via ons servicecentrum aan te vragen. U dient er echter rekening mee te houden dat op de meeste zuidelijke bestemmingen dit type bedje niet van dezelfde kwaliteit is als in Nederland. Het is ook van de individuele accommodatie afhankelijk of zij de aanvraag voor een babybedje als voorkeur zien of dat zij hiervoor ter plaatse een bijbetaling vragen. Daarnaast kan de loopruimte in de hotelkamer zeer beperkt worden door het babybedje of het is het qua loopruimte in het geheel niet mogelijk om een babybedje te plaatsen.
De sterrentoewijzing wordt in de regel gedaan door de lokale toeristen-/hotelorganisatie aan de hand van lokale normen en standaard van het land of de regio. Hiervoor bestaat echter geen internationale regel. Hierdoor kan een hotel met 3 sterren in het ene land sterk verschillen met een 3-sterren hotel in een ander land. Wij kijken altijd kritisch naar de sterren van een accommodatie en wijzigen die, indien noodzakelijk, als we menen dat aan een aantal criteria niet wordt voldaan. Indien een officiële sterrentoewijzing ontbreekt zullen onze inkopers de betreffende accommodatie zelf van een waardering voorzien. Het kan voorkomen dat in de loop van een jaar de kwaliteit en faciliteiten wijzigen, waardoor de betreffende classificatie aangepast zou moeten worden. Voor tussentijdse wijzigingen kunnen wij echter niet verantwoordelijk worden gehouden.
De temperatuur op uw vakantiebestemming kan zomers hoog oplopen, u kunt met ongedierte en de bestrijding ervan te maken krijgen. Dit is vaak niet het gevolg van onvoldoende hygiëne, maar heeft te maken met klimatologische omstandigheden. Laat daarom etenswaren en zoete dranken niet achter op uw kamer, maar berg dit op in de koelkast.
Water op uw vakantiebestemming kan schaars zijn. Veel accommodaties maken gebruik van zonnecollectoren. Zolang de zon schijnt zijn er geen problemen, maar bij minder goed weer kan de warmwatervoorziening in het gedrang komen. De accommodatieverschaffer of reisorganisatie kan voor de gevolgen hiervan niet aansprakelijk worden gesteld. Verder willen wij u erop attent maken dat op uw vakantiebestemming sprake kan zijn van een stroomstoring. In de meeste gevallen wordt dit ongemak snel verholpen.
Het verkeer in centra van grotere steden en badplaatsen, het geluid van buitenrestaurants, bars en discotheken is met name in het hoogseizoen niet te vermijden en niet te voorkomen indien u een accommodatie in het centrum geboekt heeft. Tevens kan het voorkomen dat de vereiste ventilatieapparatuur en de grote airconditioners die in het (omringende) gebouw geplaatst zijn lawaai produceren. Vanuit de moskee wordt vijf keer per dag opgeroepen tot het gebed. Met name het ochtendgebed kan even wennen zijn. Maar ook de kerkklokken op onze diverse bestemmingen kunnen u uit de slaap halen. Bij elke apotheek zijn oordopjes te koop.
Het kan voorkomen dat de lokale overheden spontaan beslissen dat er aan de openbare weg wordt gewerkt of er kan in de nabije omgeving met bouw worden begonnen zonder enig bericht daarvan aan SolFly Voor het eventuele ongerief en ongemak kunnen wij geen verantwoordelijkheid aanvaarden.
Het is belangrijk te weten en te realiseren dat de veiligheidsnormen in het buitenland lager kunnen liggen dan in Nederland. Wij dringen er in onze gesprekken met hotels en verhuurders op aan om aan de Nederlandse normen te voldoen. Echter op de uitvoering hiervan en het toezien hierop kunnen wij geen invloed uitoefenen omdat wij volledig afhankelijk zijn van de lokale wetten en normen die van toepassing zijn. Maak uzelf altijd bekend met de veiligheidsregels en vluchtroutes van de accommodatie waar u verblijft.

Vlucht

Op uw factuur en op uw reisbescheiden staat onder het kopje Vluchtdetails het reserveringsnummer van de luchtvaartmaatschappij. Onder dit nummer staan bij de luchtvaartmaatschappij uw vluchten gereserveerd. Met dit nummer (res.nr.) kunt u op de website van uw luchtvaartmaatschappij uw gegevens controleren, online inchecken en bagage bijboeken.
Bij bepaalde luchtvaartmaatschappijen moet u bij het inloggen op de website van de luchtvaartmaatschappij ook een emailadres opgeven. Dit emailadres is niet uw persoonlijk emailadres. Als er om een emailadres gevraagd wordt gebruik dan altijd het volgende emailadres: info@solfy.nl Verder moet u reserveringsnummer (res.nr) dat op uw factuur en/of reisbescheiden onder het kopje Vluchtdetails staat ingeven. U vindt dit reserveringsnummer onder het kopje Vluchtdetails.
Bij veel van onze luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om vooraf, tegen betaling, uw stoel te reserveren. U regelt dit via de website van uw luchtvaartmaatschappij. De kosten hiervoor rekent u direct af met de luchtvaartmaatschappij.
Op uw factuur en op uw reisbescheiden staat aangegeven of u ruimbagage heeft. Als er niet staat aangegeven dat u ruimbagage heeft dan kun u dit zelf bijboeken via de website van uw luchtvaartmaatschappij. Hieraan zijn extra kosten verbonden. Deze kosten rekent u direct af met de luchtvaartmaatschappij. Vooraf online bagage bijboeken is altijd goedkoper dan dit pas op de luchthaven te doen.
De regels voor cabinebagage verschillen per luchtvaartmaatschappij en wijzigen geregeld. Voorkom teleurstelling en controleer vooraf hoeveel hand- en cabine bagage u mee mag nemen. Meer informatie vindt u op de website van de ANVR kijk hier bij uw luchtvaartmaatschappij wat de actuele regels zijn.
Wij adviseren u om 2-3 uur voor vertrek op de luchthaven te zijn. Dit vanwege veiligheidsmaatregelen en (lange) wachttijden bij de incheckbalie of bij de paspoortcontrole.
Verlies of beschadiging van uw bagage moet direct en voor het verlaten van de douane aan de luchtvaartmaatschappij worden gemeld. U ontvangt van de luchtvaartmaatschappij of de afhandelaar van de luchtvaartmaatschappij een schriftelijke bevestiging (Property Irregularity Report). Verloren bagage of schademeldingen kunnen helaas lang duren. Heeft u een reisverzekering neem dan contact op met de verzekeraar. Bij verschillende verzekeringen is er een vergoeding of een mogelijkheid tot het vergoeden van de eerste noodzakelijke aankopen.
Vakantie inspiratie nodig?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Onze website gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie.Ik accepteer